Mange virksomheder har et stort fokus på at skaffe nye kunder og mersalg. Dette er naturligvis en vigtig del af at drive forretning, da det skaber en øget omsætning. Dog er det mindst lige så vigtigt at fokusere på at fastholde eksisterende kunder. Det er nemlig langt billigere at bevare kunder, end det er at erhverve nye. Succesraten for et salg til en ny kunde er 5-20 %, mens succesraten for eksisterende kunder er 60-70 %. Men hvordan fastholdes virksomhedens kunder så bedst? Det kan du læse mere om nedenfor.
Forebyg, at kunderne forlader virksomheden
Først og fremmest er det vigtigt at være opmærksom på kundernes signaler om, at de er ved at forlade virksomheden. Undersøg, hvor mange af virksomhedens kunder, som ikke har foretaget et køb inden for de seneste seks måneder – dette kan være et tegn på, at kunden er ved at se efter konkurrenten. Følg op på disse kunder for både at finde frem til årsagen samt forebygge, at kunden endeligt forlader forretningen.
Udarbejd målrettede kundetilbud
Selvom kunderne umiddelbart ligner hinanden, så er de alligevel alle forskellige. Ved at undersøge de enkelte kunders købshistorik får virksomheden mulighed for at generere viden om, hvilke tilbudstyper der virker mest tiltalende. Brug e-mailmarketing til at tilbyde kunden specielle rabatter eller tilbud på lignende produkter eller nye produkter. Dette vil få den enkelte kunde til at føle sig værdsat og ikke ligegyldig.
Arbejd fra de helt rette rammer
Der ligger altså meget arbejde i at fastholde kunderne, men det er som sagt et stykke arbejde, der betaler sig i længden. Heldigvis findes der masser af digitale værktøjer, som er behjælpelige med netop dette. Derfor er det oplagt for virksomheden at finde en CRM-software, der netop har speciale i at håndtere kundefastholdelse.
Derudover bør virksomhedens medarbejdere tilbydes de helt rette rammer for arbejdet i form af en inspirerende, motiverende og funktionel arbejdsplads. Er virksomhedens kontorlokaler ikke dette, er det måske på tide at indrette kontorpladserne på ny – eller at finde et helt nyt kontor til leje. Kontorlokalernes og kontorpladsernes fremtoning er ekstrem vigtig for de ansattes produktivitet, og derfor kan et nyt kontor til leje eventuelt være svaret på fornyet energi og produktivitet.