Kom rygproblemer på arbejdspladsen i forkøbet

Rygproblemer en af de hyppigste grunde til at folk opsøger deres læge. Mange får henvisninger til fysioterapeuter på grund af deres smerter, som er resultat af flere års arbejde. Her kan det måske virke ret så paradoksalt, at de fleste danskere i dag arbejder med stillesiddende arbejde på kontorer rundt om i landet. Det er ikke det fysisk hårde arbejde, der giver rygproblemer, men snarere manglen på samme. 

Der er mange måder, hvorpå man kan komme rygproblemer i forkøbet. Mange arbejdspladser har efterhånden hæve/ sænkeborde, som giver mulighed for at arbejde i forskellige positioner. Når der er styr på gode stole og borde til medarbejderne, må konklusionen alligevel være, at den fysiske træning skal tænkes ind i arbejdstiden. Det er den mest effektive måde at sikre sig sine medarbejderes sundhed. For at komme rygproblemer i forkøbet må musklerne i ryggen styrkes. Løsningen på arbejdsrelaterede rygproblemer er ret simpel: Kom i gang med at bruge kroppen noget mere.  

Konkrete forslag til mere fysisk aktivitet i arbejdstiden
Flere arbejdspladser ansætter i dag fysioterapeuter til at tage hånd om deres medarbejdere. Enkle øvelser kan effektivt forebygge rygproblemer og hjælpe med at få styrket ens ryg. 

Har din arbejdsplads ikke budget til en fysioterapeut, er der heldigvis mange øvelser at hente på nettet. Rygtræning er ikke raketvidenskab, men det kræver disciplin og vedholdenhed at gøre noget ved det. For mange er det sværeste at komme i gang. Men hvis der er opbakning på arbejdspladsen, kan rygøvelserne hurtigt skifte fra at være en sur pligt til at være dét, der giver et godt, socialt afbræk midt i arbejdstiden. 

Der er mange måder at få indarbejdet fysisk aktivitet. Det kan være, at jeres arbejdsplads kan afsætte særlige tidspunkter i løbet af dagen. På den måde sikrer I, at det faktisk bliver gjort. Det er godt at få rørt sig en gang i timen, og det kan sagtens bare være et minut ad gangen. 

Husk på, at hele kroppen hænger sammen. Du kan derfor stort set ikke træne noget på kroppen, uden det påvirker resten. Du styrker eksempelvis også din ryg ved at træne dine ben og din mave. Selvom rygproblemer giver smerter et bestemt sted på ryggen, forebygges de med al slags træning. Så det er bare med at komme i gang.